„(…) historyk roztrząsa wszystko w szczegółach” – prof. Marek Sobczyk

Historia

O nas

„(…) jak nie ma tam treści, to po prostu można tam sobie podkładać różne treści i może nawet takie, które by nam tu nie odpowiadały” – film Rejs (1970).

 

„Amerykańscy naukowcy dowodzą” (sic!), że hobby może wpływać pozytywnie na nasze samopoczucie, karierę zawodową, a nawet na całe życie. Idąc tym tropem umożliwiamy zapoznanie się z autorską prezentacją zagadnień ogniskujących wokół starożytnego judaizmu oraz szeroko pojętej historii antycznego Kościoła. Celem wykładów nie jest wypełnianie luk w historii, nie jest to również systematyczny wykład przechodzący przez wszystkie epoki. Celem jest popularyzowanie wybranych tematów z historii oraz wspieranie edukacji i kultury.

 

Wykłady są całkowicie bezpłatne.

Kanon Pisma Świętego

Kanon Pisma Świętego

Chciałoby się powiedzieć, że dyskusje nad Kanonem (zbiór natchnionych ksiąg) Pisma Świętego są tak stare, jak stary jest świat. Nie byłaby to niestety prawda. Jeśli jednak powiemy, iż Biblia pisana była dłużej niż istnieje państwo polskie (tak, tak, liczymy od czasów Mieszka I) to będzie to już robiło wrażenie.W możliwie przystępny sposób (temat wyjątkowo trudny) postaramy się wyjaśnić m.in. skąd biorą się kontrowersje związane z liczbą ksiąg Starego Testamentu, czym jest krytyka tekstu i czy w trakcie kopiowania rękopisów zdarzały się jakieś pomyłki.

Czas trwania wykładu połączonego z prezentacją multimedialną: 1,5 h

Kobieta w Starym i Nowym Testamencie

Status i rola kobiety w rodzinie w świetle pism Starego i Nowego Testamentu

Kraje Orientu mają długą historię. W naszym kręgu kulturowym zwyczaje i tradycje mieszkańców dawnej Palestyny często są nieznane. Narosło w tym zakresie wiele mitów i nieporozumień. Świadomość starożytnej cywilizacji żydowskiej w szerszym rozumieniu znamionuje świadomość mieszkańców antycznego Bliskiego Wschodu. Judaizm na drodze swojego rozwoju wykorzystywał dokonania i osiągnięcia narodów zamieszkujących basen Morza Śródziemnego. Obserwując portrety kobiet w całej starożytności, a w szczególności w historii Izraela, nie możemy stracić z oczu faktu, iż są one przede wszystkim dziełem mężczyzn. Status kobiety w Izraelu był znacznie bardziej uprzywilejowany w porównaniu z ówczesnym światem grecko-rzymskim, na przykład w zakresie dziedziczenia. Ponadto historia pierwszych wspólnot chrześcijańskich jest bogata w długą listę niezwykle cennych obrazów kobiet, odgrywających istotną rolę na etapie rodzącego się Kościoła.

Czas trwania wykładu połączonego z prezentacją multimedialną: 1,5 h

Proces Jezusa

Proces Jezusa w świetle najnowszych badań

W trakcie wykładu przyglądamy się procesowi Jezusa z Nazaretu, procesowi, który od wieków wzbudza wiele skrajnych emocji. Postawimy kilka pytań, m.in. kto faktycznie odpowiedzialny jest za śmierć Jezusa z Nazaretu – elity żydowskie czy władza rzymska? Czy wyrok był wydany z zachowaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa?Jakie były zarzuty? Próbujemy krok po kroku przeanalizować ostatnie 24 godziny Jezusa, by ostatecznie przyjrzeć się aspektom medycznym śmierci na krzyżu.

Czas trwania wykładu połączonego z prezentacją multimedialną: 3,5 h

Żydowskie korzenie chrześcijaństwa

Żydowskie korzenie chrześcijaństwa

Pierwotna wspólnota chrześcijańska narodziła się w łonie judaizmu. Początkowo traktowana była jako jedno z licznych ugrupowań religijnych Izraela. Obszar naszych zainteresowań skupi się na postawie Apostołów wobec religii żydowskiej, której odbiciem była postawa samego Jezusa, urodzonego z matki Żydówki i wychowywanego wg nakazów prawa żydowskiego. Prześledzimy wpływ liturgii i pobożności żydowskiej na rodzący się Kościół i rozwój chrześcijaństwa.

Czas trwania wykładu połączonego z prezentacją multimedialną: 1,5 h

Jezus - Żyd

Jezus – Żyd praktykujący

W formie wolnej od doktrynalnych obciążeń i przekonań religijnych, przyjrzymy się życiu i działalności Jezusa z Nazaretu. Poszukamy drogi do historycznego Jezusa, który zarówno z urodzenia, jak i wychowania był Żydem, potomkiem Patriarchów i króla Dawida. Przyjrzymy się Jezusowi narodzonemu z matki Żydówki, wychowywanemu w szacunku do Tory, pielgrzymującemu do Świątyni w Jerozolimie i nauczającego w Synagodze zgodnie ze zwyczajem żydowskim.

 

Czas trwania wykładu połączonego z prezentacją multimedialną: 1,5 h

Od judaizmu biblijnego do judaizmu rabinicznego

Od judaizmu biblijnego do judaizmu rabinicznego

Dokument Stolicy Apostolskiej z roku 1985 stwierdzając: „Jezus jest Żydem, jest nim na zawsze”, wskazał na duchowe pokrewieństwo chrześcijan i Żydów. Na gruncie religii biblijnego Izraela wyrosły dwie wielkie religie: chrześcijaństwo i judaizm, który współcześnie znamy jako judaizm rabiniczny. W trakcie wykładu prześledzimy okoliczności, które do tego doprowadziły.

Czas trwania wykładu połączonego z prezentacją multimedialną ok. 1,5 h.

Sanktuaria starożytnego Izraela

Namiot Zgromadzenia i Świątynia Salomona

Z tradycyjnych opowieści zawartych w Księdze Rodzaju, wiemy, że pierwsze sanktuaria Izraela zostały ustanowione przez Patriarchów. W chwili kiedy Mojżesz wyprowadza Izraelitów z Egiptu, przenośnym miejscem kultu jest Namiot Zgromadzenia. Około 950 r. p.n.e. powstaje pierwszy murowany kompleks świątynny – Świątynia Salomona, która staje się absolutnym centrum religijnym Izraelitów. Jej kres związany jest z najazdem babilońskiego króla Nabuchodonozora. Świątynia zostaje zburzona, a ogromna część ludności zostaje uprowadzona do Babilonii. Mówimy tu o tzw. okresie niewoli babilońskiej 587/586 – 538 r. p.n.e. W trakcie wykładu skupiamy się przede wszystkim na budowie obu kompleksów religijnych, tj. Namiotu Zgromadzenia oraz Świątyni Salomona.

Czas trwania wykładu połączonego z prezentacją multimedialną ok. 1,5 h.

Instytucje judaizmu biblijnego

Instytucje judaizmu biblijnego

W trakcie wykładu przyglądamy się formom życia społecznego i religijnego starożytnego Izraela, od instytucji rodzinnych takich jak na przykład śmierć czy małżeństwo, aż po instytucje religijne takie jak świątynia czy urząd kapłański.

Czas trwania wykładu połączonego z prezentacją multimedialną od 1,5 do 4 h (w zależności od zakresu poruszanej problematyki).